Boyun Fıtıklarında Manuel Terapi Yöntemi

Boyun Fıtığı ve Manuel Terapi

Boyun fıtığı, kişilerin günlük yaşam kalitesinin düşmesine neden olan ciddi bir rahatsızlık olup tedavi edilmediği takdirde ilerleyerek boyunda geri dönüşü olmayan problemlere neden olabilen bir hastalıktır.

Boyun Anatomisi

Omurga, omur adı verilen birbirine bağlantılı kemiklerden oluşur. Bu kemikler beyin ile vücudun en uç kısımları ile bağlantıyı sağlayan omuriliği sarar ve korur.  Boyunda 7 adet omur bulunur. Boyun omurları diğer omurlara göre daha küçüktür. Her iki omur arasında disk dediğimiz yapılar mevcut olup disklerin dış tarafı sert bir yapı olan fibröz dokudan oluşur iç tarafı ise jel yapıdadır. Omurlar birbirine sadece bu disklerle eklem yapmaz buna ek olarak omurların arka tarafında bulunan faset eklemlerle ve daha birçok bağ ve kaslarla birbirlerine bağlanırlar. Ancak iki omur arasındaki en önemli yapı olan disk dayanıklı fibröz dokudan oluşur ve omurlara binen yükü bir amortisör gibi azaltarak omurların zarar görmesini engeller.  Disk ve faset eklemler omurların birbiri üzerindeki hareketliliği belirli açılara kadar mümkün kılar buna normal eklem hareket açısı denir.

Boyun Fıtığı Nedir?

Omurların normal eklem hareket açıları tekrarlı kullanıma bağlı veya aşırı yüklenmeye bağlı olarak zorlanıp fibröz dokunun dışarı doğru şişmesi veya yırtılarak dışarı sarkması ile omurilik veya kola dağılan sinirlere baskı yapması ile boyun fıtığı dediğimiz problem ortaya çıkmaktadır.

Boyun Fıtığı Belirtileri Nelerdir?

Hastada şiddetli boyun ve boyundan kola doğru yayılan ağrı, tutulma, uyuşma ve yanma şeklinde görülebilir. İlerleyen durumlarda kıkırdağın sinirlere baskısı artarsa kolda kuvvetsizlik, fıtığın yönü omuriliğin kendisine ise tüm vücutta bazı motor ve duyu kayıplar ortaya çıkarabilir. Hastalığın çok ilerlemesi durumunda bu kişiler yatağa bağımlı hale gelebilir. Boyun ağrısı, bel ağrısından daha az görülmekle birlikte özellikle hareketsiz yaşam koşulları nedeniyle son yıllarda gittikçe artan oranlarda görülmektedir. İnsanların yarısından fazlası hayatlarında en az bir kez boyun ağrısı ile karşılaşırlar.

Boyun Fıtığının Sebepleri

Boyun ağrılarının birçok sebebi var boyun fıtıkları boyun ağrılarının 10’da 1’i kadardır. Aslında boyun problemi olan hastaların daha çok kas gerilimine bağlı ağrıları mevcuttur. Boyun fıtığı ağrısı diğer ağrılara göre daha şiddetlidir. Bu problemin kronikleşmeden fizyoterapist veya hekim tarafından yapılan uygulamalar ile çözülüp günlük yaşam kalitesine kavuşturulması gerekmektedir. Boyun fıtığının belirtileri fıtığın seviyesine ve büyüklüğüne bağlı olarak değişiklik gösterse de daha çok boyun hareketlerinde kısıtlılık, ensede ağrı, omuz ve kola yayılan ağrılar, uyuşukluklar, yanmalar şeklinde kendini gösterir ve uyku kalitesi çok düşer uykusuzluk bu hastaların en büyük şikâyetleri arasındadır. İleri vakalarda hastanın elinde tutma, kavrama ile ilgili kas gücü kayıpları olur ve bu bölgede atrofi denilen incelmeler görülür. Bu incelme boyun fıtığının ilerlemesi durumunda gözle görülür şekilde olur. Boyundaki bu değişiklikler beyini besleyen kan damarlarına da bası yapabilir. Bu durumda algılamada güçlük, kulak çınlaması, baş dönmesi ve görme kusuru görülebilir.

Boyun Fıtığından Korunma Yöntemleri

Boyun fıtığından korunmak, yaşam tarzımızda yapacağımız basit değişikliklerle mümkün.  Bu önlemler boyun kaslarımızı kuvvetlendirecek düzenli egzersiz ve spor(yüzme vb.) başta olmak üzere, bilgisayar karşısında çok vakit geçirenler için bilgisayar monitörü kafamızın hizasına kaldırılmalı, telefon boyun- omuz arasında sıkıştırılıp konuşulmamalı, televizyon karşısında yarı oturur yarı yatar şekilde kalmamalı ve kesinlikle uyuyakalmamalıyız, saçlarımız ıslak bırakılmamalı, ağırlıkları her iki kola eşit şekilde bölerek taşımalıyız,                                                                                                                                                                 Ve son olarak rüzgarlı yerlerde ve klimaların karşısında çok vakit geçirmekten kaçınmalıyız.

Boyun Fıtığı Tedavisi ve Manuel Terapi Yöntemi

Boyun fıtığında tedavi yöntemleri iki çeşittir bunlar konservatif(ameliyat dışı) ve cerrahi tedavidir. Konservatif tedavi; Manuel terapi, fizik tedavi, ilaç tedavisi gibi uygulamalardan oluşur.   Manuel terapi, vücudumuzdaki kas, bağ ve eklemi oluşturan kemiklerin etkilenmesiyle ortaya çıkan ağrı ve hareket kayıplarının Fizyoterapistin( Manuel Terapistin) özel teknikler yardımıyla gidermesidir. Aynı zamanda sağlıklı kişilere belirli aralıklarla yapılan manuel terapi uygulamalarının yapılmayan kişilere kıyasla daha az bel ve boyun problemi yaşadıkları görülmektedir. Dolayısı ile manuel terapi sadece tedavi etmekle kalmayıp koruyucu anlamda da uygulanabilen kanıta dayalı bir yöntemdir. Şuanda gelişmiş ülkelerde daha çok kullanılan yöntem manuel terapidir.

Manuel terapi yönteminin diğer yöntemlerden avantajını sıralarsak;

Diğer yöntemlere göre daha kısa sürede iyileşme imkanı sağlar,

Başarı oranı diğer yöntemlerden çok daha yüksektir,

Uygulamalarda tamamen kanıta dayalı ve klinik bilgiler kullanılır,

Herhangi bir ilaç kullanımı gerektirmez sadece Fizyoterapistin elleri ile yaptığı doğal bir yöntemdir. Bu yöntemin doğru uygulandığı zaman hiçbir yan etkisi yoktur.

Daha fazla bilgi almak için bir Fizyoterapiste danışın. Herkese sağlıklı günler dileği ile…